گولنگ در مقابل Rust - مقایسه Go و Rust
2025/11/25Go (گولنگ) و Rust هر دو زبانهای مدرن و سریع هستند که اغلب با هم مقایسه میشوند. اما فلسفه طراحی متفاوتی دارند. در این مقاله، گولنگ و Rust را از جنبههای مختلف مقایسه میکنیم.
نگاه کلی
| ویژگی | Go | Rust |
|---|---|---|
| سال معرفی | 2009 | 2010 (1.0 در 2015) |
| طراح | Mozilla | |
| مدیریت حافظه | Garbage Collector | Ownership System |
| کاربرد اصلی | Backend، DevOps، Cloud | Systems، Embedded، WebAssembly |
| شعار | “سادگی” | “امنیت بدون سازش” |
فلسفه طراحی
گولنگ - سادگی و Productivity
“Less is more” - Rob Pike
گولنگ برای سرعت توسعه طراحی شده:
- یادگیری آسان
- کد خوانا و یکدست
- کامپایل سریع
- Garbage Collection خودکار
Rust - امنیت و Performance
“Fearless concurrency” - Rust motto
Rust برای کنترل کامل طراحی شده:
- امنیت حافظه در زمان کامپایل
- بدون Garbage Collector
- Zero-cost abstractions
- کنترل کامل روی حافظه
سینتکس و خوانایی
گولنگ - ساده و صریح
package main
import "fmt"
type User struct {
Name string
Age int
}
func (u *User) Greet() string {
return fmt.Sprintf("سلام، من %s هستم", u.Name)
}
func main() {
users := []User{
{Name: "علی", Age: 25},
{Name: "سارا", Age: 30},
}
for _, user := range users {
fmt.Println(user.Greet())
}
}Rust - قدرتمند و پیچیدهتر
struct User {
name: String,
age: u32,
}
impl User {
fn greet(&self) -> String {
format!("سلام، من {} هستم", self.name)
}
}
fn main() {
let users = vec![
User { name: String::from("علی"), age: 25 },
User { name: String::from("سارا"), age: 30 },
];
for user in &users {
println!("{}", user.greet());
}
}مقایسه اولیه:
- گولنگ: کد سادهتر، کمتر نیاز به فکر کردن درباره ownership
- Rust: باید به
&,Stringvs&str, ownership توجه کنید
مدیریت حافظه
گولنگ - Garbage Collector
func createUsers() []*User {
users := make([]*User, 1000)
for i := range users {
users[i] = &User{Name: fmt.Sprintf("User%d", i)}
}
return users
// GC خودکار حافظه را مدیریت میکند
}
func main() {
users := createUsers()
// استفاده از users
// GC وقتی نیاز نباشد، حافظه را آزاد میکند
}مزایای GC در گولنگ:
- نیاز نیست به حافظه فکر کنید
- بدون memory leak (معمولاً)
- کد سادهتر
معایب GC:
- GC Pause (معمولاً <1ms در Go)
- مصرف حافظه بیشتر
- غیرقابل پیشبینی بودن timing
Rust - Ownership System
fn create_users() -> Vec<User> {
let mut users = Vec::with_capacity(1000);
for i in 0..1000 {
users.push(User { name: format!("User{}", i), age: 20 });
}
users
// ownership به caller منتقل میشود
}
fn main() {
let users = create_users(); // users صاحب داده است
process_users(&users); // borrow (قرض دادن)
// users اینجا drop میشود و حافظه آزاد میشود
}
fn process_users(users: &[User]) {
// فقط خواندن، ownership ندارد
for user in users {
println!("{}", user.name);
}
}مزایای Ownership:
- بدون GC Pause
- مصرف حافظه بهینه
- Memory safety بدون runtime cost
- Deterministic cleanup
معایب:
- یادگیری سخت
- Borrow checker گاهی سختگیر است
- کد verboseتر
مثال: Data Race Prevention
use std::thread;
fn main() {
let mut data = vec![1, 2, 3];
// این کامپایل نمیشود! Rust از data race جلوگیری میکند
// thread::spawn(|| {
// data.push(4); // Error: cannot borrow as mutable
// });
// راه درست با Arc و Mutex
use std::sync::{Arc, Mutex};
let data = Arc::new(Mutex::new(vec![1, 2, 3]));
let data_clone = Arc::clone(&data);
thread::spawn(move || {
let mut d = data_clone.lock().unwrap();
d.push(4);
});
}سرعت اجرا
بنچمارک مقایسهای
| تست | Go | Rust | تفاوت |
|---|---|---|---|
| Binary Trees | 5.2s | 3.1s | Rust 40% سریعتر |
| N-Body | 7.5s | 4.8s | Rust 35% سریعتر |
| Regex Redux | 2.8s | 2.2s | Rust 20% سریعتر |
| HTTP Server | 150K RPS | 170K RPS | Rust 10% سریعتر |
نتیجه: Rust به طور کلی ۱۰-۴۰٪ سریعتر از گولنگ است.
چرا Rust سریعتر است؟
- بدون GC - بدون pause، بدون overhead
- Zero-cost abstractions - abstraction بدون هزینه runtime
- LLVM optimization - بهینهسازیهای پیشرفته
- کنترل دقیق حافظه - cache-friendly layouts
ولی گولنگ هم سریع است!
- کافی برای ۹۹٪ کارها
- سرعت توسعه مهمتر است در بیشتر پروژهها
- GC مدرن گولنگ بسیار بهینه شده (Pause <1ms)
برنده سرعت: Rust - ولی تفاوت در اکثر کاربردها محسوس نیست
همزمانی (Concurrency)
گولنگ - Goroutines و Channels
package main
import (
"fmt"
"sync"
)
func worker(id int, jobs <-chan int, results chan<- int) {
for j := range jobs {
results <- j * 2
}
}
func main() {
jobs := make(chan int, 100)
results := make(chan int, 100)
// شروع 3 worker
for w := 1; w <= 3; w++ {
go worker(w, jobs, results)
}
// ارسال 9 job
for j := 1; j <= 9; j++ {
jobs <- j
}
close(jobs)
// دریافت نتایج
for a := 1; a <= 9; a++ {
fmt.Println(<-results)
}
}مزایای گولنگ:
- سینتکس ساده (
gokeyword) - Channels برای ارتباط امن
- CSP model (Communicating Sequential Processes)
Rust - Fearless Concurrency
use std::sync::mpsc;
use std::thread;
fn main() {
let (tx, rx) = mpsc::channel();
// شروع 3 thread
for id in 0..3 {
let tx = tx.clone();
thread::spawn(move || {
for j in 0..3 {
tx.send((id, j * 2)).unwrap();
}
});
}
drop(tx); // بستن sender اصلی
// دریافت نتایج
for received in rx {
println!("{:?}", received);
}
}مزایای Rust:
- کامپایلر Data Race را prevent میکند
- امنیت در زمان کامپایل
- انتخاب بین async و threads
مقایسه مدلها
| ویژگی | گولنگ | Rust |
|---|---|---|
| شروع کار | بسیار آسان | نیاز به یادگیری |
| Data Race | Runtime panic | Compile error |
| Async | Goroutines (همیشه) | async/await (انتخابی) |
| حافظه per thread | از 2KB | 2-8KB |
| کنترل | کمتر | بیشتر |
برنده Concurrency: بستگی دارد
- گولنگ برای سرعت توسعه و سادگی
- Rust برای امنیت و کنترل
یادگیری
منحنی یادگیری
| مرحله | گولنگ | Rust |
|---|---|---|
| Hello World | 1 روز | 1 روز |
| مفاهیم پایه | 1 هفته | 2-3 هفته |
| پروژه ساده | 2-3 هفته | 1-2 ماه |
| Production ready | 1-2 ماه | 3-6 ماه |
| تسلط کامل | 6 ماه | 1-2 سال |
چالشهای یادگیری Rust
- Ownership & Borrowing - مفهوم جدید برای اکثر برنامهنویسان
- Lifetimes - زمانی که borrow checker کافی نیست
- مفاهیم زیاد - Traits، Generics، Macros، async
- پیامهای خطا - طولانی (ولی مفید)
چرا Go آسانتر است؟
- ۲۵ کلمه کلیدی - زبان کوچک
- بدون مفاهیم پیچیده - بدون ownership، lifetimes
- یک راه درست - نه ده راه مختلف
- مستندات عالی - Tour of Go
برنده یادگیری: گولنگ - به طرز چشمگیری آسانتر
اکوسیستم
Go
- Web: Gin, Echo, Fiber
- DevOps: Docker, Kubernetes, Terraform
- Database: GORM, sqlx
- CLI: Cobra
Rust
- Web: Actix, Axum, Rocket
- Systems: Tokio, async-std
- WebAssembly: wasm-bindgen, Yew
- CLI: clap
پروژههای معروف
گولنگ:
- Docker
- Kubernetes
- Terraform
- Hugo
- Prometheus
Rust:
- Firefox (components)
- Dropbox (sync engine)
- Discord (services)
- Cloudflare (edge computing)
- Linux kernel (drivers)
موارد استفاده
گولنگ بهترین انتخاب است برای:
✅ میکروسرویسها - سادگی و سرعت توسعه
✅ ابزارهای DevOps - کامپایل آسان، باینری ساده
✅ APIهای Web - Gin/Echo عالی هستند
✅ CLI Tools - سرعت استارت، cross-compilation
✅ Network Services - همزمانی قوی
Rust بهترین انتخاب است برای:
✅ Systems Programming - جایگزین C/C++
✅ Embedded Systems - بدون GC، کنترل کامل
✅ WebAssembly - بهترین پشتیبانی
✅ Game Engines - عملکرد بالا، بدون GC pause
✅ Browsers/OS - امنیت حافظه حیاتی
✅ Crypto/Blockchain - امنیت و سرعت
جدول تصمیمگیری
گولنگ را انتخاب کنید اگر:
| شرط | |
|---|---|
| سرعت توسعه مهمتر است | ✅ |
| تیم با تجربه کمتر دارید | ✅ |
| Backend/API میسازید | ✅ |
| پروژه Cloud-native دارید | ✅ |
| GC قابل قبول است | ✅ |
Rust را انتخاب کنید اگر:
| شرط | |
|---|---|
| عملکرد حداکثری نیاز است | ✅ |
| Memory safety حیاتی است | ✅ |
| GC قابل قبول نیست | ✅ |
| WebAssembly میسازید | ✅ |
| جایگزین C/C++ میخواهید | ✅ |
| زمان یادگیری دارید | ✅ |
مقایسه کد: HTTP Server
Go
package main
import (
"encoding/json"
"net/http"
)
type Message struct {
Text string `json:"text"`
}
func main() {
http.HandleFunc("/", func(w http.ResponseWriter, r *http.Request) {
msg := Message{Text: "سلام از Go!"}
w.Header().Set("Content-Type", "application/json")
json.NewEncoder(w).Encode(msg)
})
http.ListenAndServe(":8080", nil)
}Rust با Axum
use axum::{routing::get, Json, Router};
use serde::Serialize;
#[derive(Serialize)]
struct Message {
text: String,
}
async fn handler() -> Json<Message> {
Json(Message {
text: String::from("سلام از Rust!"),
})
}
#[tokio::main]
async fn main() {
let app = Router::new().route("/", get(handler));
let listener = tokio::net::TcpListener::bind("0.0.0.0:8080").await.unwrap();
axum::serve(listener, app).await.unwrap();
}کدام را انتخاب کنم؟
سوالاتی که باید بپرسید:
- آیا به عملکرد حداکثری نیاز دارید؟
- بله → Rust
- “کافی” کافی است → Go
- GC pause قابل قبول است؟
- بله → Go
- خیر (real-time، embedded) → Rust
- چقدر زمان برای یادگیری دارید؟
- کم → Go
- زیاد → هر دو!
- نوع پروژه؟
- Web/API/DevOps → Go
- Systems/Embedded/WASM → Rust
توصیه من:
اگر مطمئن نیستید، با Go شروع کنید:
- سریعتر یاد میگیرید
- سریعتر productive میشوید
- بعداً میتوانید Rust هم یاد بگیرید
اگر به Rust علاقهمند شدید:
- یادگیریاش ارزشمند است
- دید جدیدی به برنامهنویسی میدهد
- برای کارهای خاص بینظیر است
نتیجهگیری
| جنبه | برنده |
|---|---|
| سرعت یادگیری | گولنگ |
| سرعت توسعه | گولنگ |
| سرعت اجرا | Rust |
| امنیت حافظه | Rust |
| همزمانی ساده | گولنگ |
| کنترل سطح پایین | Rust |
| اکوسیستم Cloud | گولنگ |
| WebAssembly | Rust |
خلاصه:
- گولنگ: برای ۹۰٪ کارهای backend و DevOps بهترین انتخاب است
- Rust: برای کارهایی که به عملکرد حداکثری یا کنترل دقیق نیاز دارند
هر دو زبان عالی هستند و یادگیری هر کدام ارزشمند است!