گولنگ در مقابل C# - مقایسه Go و C#
2025/11/25C# زبان اصلی اکوسیستم مایکروسافت است و Go (گولنگ) محبوبترین زبان Cloud-native. در این مقاله، گولنگ و C# را از جنبههای مختلف مقایسه میکنیم.
نگاه کلی
| ویژگی | Go | C# |
|---|---|---|
| سال معرفی | 2009 | 2000 |
| طراح | Microsoft | |
| نوع | کامپایلی (Native) | کامپایلی (CLR/Native) |
| پارادایم | Procedural + Concurrent | Object-Oriented |
| کاربرد اصلی | Cloud، DevOps، Microservices | Enterprise، Games، Windows |
تاریخچه و فلسفه
C# - قدرت مایکروسافت
C# در سال ۲۰۰۰ توسط Anders Hejlsberg (طراح Turbo Pascal و TypeScript) ساخته شد. هدف: زبانی شبیه Java ولی بهتر، برای اکوسیستم Windows.
تحول بزرگ: .NET Core (2016) و .NET 5+ زبان را cross-platform کرد.
Go - سادگی Google
Go توسط Rob Pike، Ken Thompson و Robert Griesemer در Google ساخته شد. هدف: حل مشکلات مقیاسپذیری در سیستمهای بزرگ با سادگی.
سینتکس و خوانایی
C# - شیءگرا و قدرتمند
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
namespace MyApp
{
public class User
{
public string Name { get; set; }
public int Age { get; set; }
public string Info() => $"{Name} - {Age} سال";
}
public class Program
{
public static void Main()
{
var users = new List<User>
{
new User { Name = "علی", Age = 25 },
new User { Name = "سارا", Age = 30 }
};
// LINQ
var adults = users.Where(u => u.Age >= 18)
.Select(u => u.Info());
foreach (var info in adults)
{
Console.WriteLine(info);
}
}
}
}گولنگ - ساده و صریح
package main
import "fmt"
type User struct {
Name string
Age int
}
func (u User) Info() string {
return fmt.Sprintf("%s - %d سال", u.Name, u.Age)
}
func main() {
users := []User{
{Name: "علی", Age: 25},
{Name: "سارا", Age: 30},
}
// Filter manually (Go is explicit)
for _, u := range users {
if u.Age >= 18 {
fmt.Println(u.Info())
}
}
}مقایسه:
- C#: LINQ قدرتمند، سینتکس غنی، OOP کامل
- گولنگ: سادگی، بدون magic، کد صریح
ویژگیهای زبان
C# - زبان غنی
// Async/Await
async Task<string> FetchDataAsync()
{
using var client = new HttpClient();
return await client.GetStringAsync("https://api.example.com");
}
// Pattern Matching (C# 11)
string Describe(object obj) => obj switch
{
int n when n > 0 => "Positive",
int n when n < 0 => "Negative",
string s => $"String: {s}",
null => "Null",
_ => "Unknown"
};
// Records (Immutable types)
public record Person(string Name, int Age);
// Nullable reference types
string? nullableName = null;
// Extension methods
public static class StringExtensions
{
public static bool IsNullOrEmpty(this string? s)
=> string.IsNullOrEmpty(s);
}Go - زبان کوچک و متمرکز
// Goroutines برای async
func fetchData() (string, error) {
resp, err := http.Get("https://api.example.com")
if err != nil {
return "", err
}
defer resp.Body.Close()
body, err := io.ReadAll(resp.Body)
return string(body), err
}
// Type switch (مشابه pattern matching)
func describe(v interface{}) string {
switch x := v.(type) {
case int:
if x > 0 {
return "Positive"
}
return "Non-positive"
case string:
return "String: " + x
case nil:
return "Nil"
default:
return "Unknown"
}
}
// Generics (از Go 1.18)
func Filter[T any](slice []T, predicate func(T) bool) []T {
var result []T
for _, v := range slice {
if predicate(v) {
result = append(result, v)
}
}
return result
}مقایسه ویژگیها
| ویژگی | C# | گولنگ |
|---|---|---|
| Generics | عالی | پایه (از 1.18) |
| LINQ | ✅ | ❌ |
| Async/Await | ✅ | Goroutines |
| Pattern Matching | عالی | محدود |
| Inheritance | ✅ | ❌ (Composition) |
| Interfaces | Explicit | Implicit |
| Nullable Types | ✅ | ❌ (zero values) |
| Properties | ✅ | ❌ (fields + methods) |
سرعت اجرا
بنچمارک مقایسهای
| تست | گولنگ | C# (.NET 8) |
|---|---|---|
| JSON Serialization | ~80K req/s | ~75K req/s |
| HTTP Hello World | ~100K req/s | ~95K req/s |
| Database Query | ~60K req/s | ~55K req/s |
| Startup Time | <10ms | 50-100ms |
| Memory (Hello API) | 10 MB | 50-80 MB |
توجه: .NET 8 بسیار بهینه شده و در بسیاری از سناریوها با گولنگ رقابت میکند. منبع: TechEmpower Benchmarks
تحلیل سرعت
گولنگ سریعتر است در:
- Startup time (بدون runtime)
- Memory usage
- Cold start در serverless
C# رقابتی است (یا گاهی سریعتر) در:
- JIT optimizations در long-running apps
- SIMD و vectorization
- ASP.NET Core بسیار بهینه شده
- Throughput در برنامههای پیچیده
برنده سرعت: تقریباً برابر - گولنگ در startup/memory، C# در throughput پیچیده
همزمانی (Concurrency)
گولنگ - Goroutines
package main
import (
"fmt"
"sync"
)
func worker(id int, jobs <-chan int, results chan<- int) {
for j := range jobs {
results <- j * 2
}
}
func main() {
jobs := make(chan int, 100)
results := make(chan int, 100)
// Start 10 workers
for w := 1; w <= 10; w++ {
go worker(w, jobs, results)
}
// Send 50 jobs
go func() {
for j := 1; j <= 50; j++ {
jobs <- j
}
close(jobs)
}()
// Collect results
for a := 1; a <= 50; a++ {
fmt.Println(<-results)
}
}C# - async/await و Tasks
using System;
using System.Linq;
using System.Threading.Channels;
using System.Threading.Tasks;
class Program
{
static async Task Main()
{
var jobs = Channel.CreateBounded<int>(100);
var results = Channel.CreateBounded<int>(100);
// Start 10 workers
var workers = Enumerable.Range(1, 10)
.Select(_ => Worker(jobs.Reader, results.Writer))
.ToArray();
// Send 50 jobs
var producer = Task.Run(async () =>
{
for (int j = 1; j <= 50; j++)
{
await jobs.Writer.WriteAsync(j);
}
jobs.Writer.Complete();
});
// Wait and collect
await producer;
await Task.WhenAll(workers);
results.Writer.Complete();
await foreach (var result in results.Reader.ReadAllAsync())
{
Console.WriteLine(result);
}
}
static async Task Worker(ChannelReader<int> jobs, ChannelWriter<int> results)
{
await foreach (var job in jobs.ReadAllAsync())
{
await results.WriteAsync(job * 2);
}
}
}مقایسه
| ویژگی | گولنگ | C# |
|---|---|---|
| سینتکس | go func() |
Task.Run() |
| Channels | ✅ داخلی | System.Threading.Channels |
| سادگی | بیشتر | کمتر |
| کنترل | کمتر | بیشتر |
| Async I/O | Goroutines | async/await |
برنده همزمانی: گولنگ - سادهتر و طبیعیتر
اکوسیستم
C# - غنی و Enterprise
فریمورکها:
- ASP.NET Core: Web API و MVC
- Blazor: Web UI با C#
- MAUI: Cross-platform mobile/desktop
- WPF/WinForms: Windows desktop
Gaming:
- Unity: موتور بازیسازی شماره ۱
Cloud:
- Azure Functions
- Azure SDK
ابزارها:
- Visual Studio: بهترین IDE
- Entity Framework: ORM قدرتمند
- NuGet: Package manager
گولنگ - تخصصی و Cloud-native
فریمورکها:
- Gin, Echo, Fiber: Web frameworks
- gRPC: RPC پرسرعت
DevOps/Cloud:
- Docker
- Kubernetes
- Terraform
- Prometheus
ابزارها:
- VS Code + Go extension
- GORM, sqlx: Database
- Cobra: CLI tools
شرکتهای استفادهکننده
C#:
- Microsoft (Azure، Office)
- Stack Overflow
- Unity games
- بانکها و Enterprise
گولنگ:
- Uber
- Twitch
- Docker
- Kubernetes
برنده اکوسیستم:
- C# برای Enterprise و Gaming
- گولنگ برای Cloud و DevOps
Cross-Platform
C# با .NET 8
# Build for different platforms
dotnet publish -r linux-x64
dotnet publish -r osx-arm64
dotnet publish -r win-x64
# Self-contained (بدون نیاز به runtime)
dotnet publish -r linux-x64 --self-contained
# Native AOT (جدید - مشابه Go)
dotnet publish -r linux-x64 -p:PublishAot=trueGo
# Build for different platforms
GOOS=linux GOARCH=amd64 go build -o app-linux
GOOS=darwin GOARCH=arm64 go build -o app-mac
GOOS=windows GOARCH=amd64 go build -o app.exe
# همیشه self-contained!مقایسه Deployment
| معیار | گولنگ | C# (Framework-dependent) | C# (AOT) |
|---|---|---|---|
| Binary Size | 10-20 MB | 5 MB + Runtime | 30-100 MB |
| Runtime نیاز | ❌ | ✅ | ❌ |
| Startup | <10ms | 50-100ms | <50ms |
| Cross-compile | بسیار آسان | آسان | آسان |
برنده Deployment: گولنگ (کمی) - ولی .NET AOT رقابتی است
بازار کار
آمار جهانی (2024)
| معیار | گولنگ | C# |
|---|---|---|
| استفاده | 14% | 28% |
| میانگین حقوق (US) | $125,000-135,000 | $100,000-115,000 |
| تعداد شغل | متوسط | بسیار زیاد |
| رشد | بالا | متوسط |
بازار کار ایران
C#:
- فرصتهای فراوان
- شرکتهای Enterprise
- بانکها و سازمانها
- بازیسازی (Unity)
گولنگ:
- استارتاپهای فناوری
- شرکتهای Cloud-native
- حقوق بالاتر
- رقابت کمتر
موارد استفاده
گولنگ بهترین انتخاب است برای:
✅ میکروسرویسها - Kubernetes، Docker
✅ APIهای پرترافیک - عملکرد بالا
✅ DevOps Tools - CLI، automation
✅ Cloud-Native - AWS، GCP، Azure
✅ Real-time Systems - WebSocket، streaming
C# بهترین انتخاب است برای:
✅ Enterprise Applications - ERP، CRM
✅ Game Development - Unity
✅ Windows Development - Desktop، Services
✅ Full-stack .NET - Blazor، MAUI
✅ Azure Integration - Functions، Services
مقایسه کد: REST API
C# با ASP.NET Core
using Microsoft.AspNetCore.Mvc;
var builder = WebApplication.CreateBuilder(args);
var app = builder.Build();
var users = new List<User>
{
new(1, "علی", "ali@example.com")
};
app.MapGet("/users", () => users);
app.MapGet("/users/{id}", (int id) =>
users.FirstOrDefault(u => u.Id == id) is User user
? Results.Ok(user)
: Results.NotFound());
app.MapPost("/users", (User user) =>
{
var newUser = user with { Id = users.Count + 1 };
users.Add(newUser);
return Results.Created($"/users/{newUser.Id}", newUser);
});
app.Run();
record User(int Id, string Name, string Email);Go با Gin
package main
import (
"net/http"
"strconv"
"github.com/gin-gonic/gin"
)
type User struct {
ID int `json:"id"`
Name string `json:"name"`
Email string `json:"email"`
}
var users = []User{
{ID: 1, Name: "علی", Email: "ali@example.com"},
}
func main() {
r := gin.Default()
r.GET("/users", func(c *gin.Context) {
c.JSON(http.StatusOK, users)
})
r.GET("/users/:id", func(c *gin.Context) {
id, _ := strconv.Atoi(c.Param("id"))
for _, u := range users {
if u.ID == id {
c.JSON(http.StatusOK, u)
return
}
}
c.JSON(http.StatusNotFound, gin.H{"error": "Not found"})
})
r.POST("/users", func(c *gin.Context) {
var user User
if err := c.ShouldBindJSON(&user); err != nil {
c.JSON(http.StatusBadRequest, gin.H{"error": err.Error()})
return
}
user.ID = len(users) + 1
users = append(users, user)
c.JSON(http.StatusCreated, user)
})
r.Run(":8080")
}مقایسه:
- C#: کد کمتر، Minimal APIs، Records
- گولنگ: سینتکس سادهتر، error handling صریح
جدول تصمیمگیری
گولنگ را انتخاب کنید اگر:
| شرط | |
|---|---|
| Cloud-native میسازید | ✅ |
| به عملکرد بالا نیاز دارید | ✅ |
| DevOps tools میسازید | ✅ |
| از پیچیدگی خسته شدید | ✅ |
| روی Linux deploy میکنید | ✅ |
| Kubernetes استفاده میکنید | ✅ |
C# را انتخاب کنید اگر:
| شرط | |
|---|---|
| Enterprise میسازید | ✅ |
| بازی با Unity میسازید | ✅ |
| Windows development دارید | ✅ |
| Azure استفاده میکنید | ✅ |
| تیم .NET دارید | ✅ |
| Full-stack با Blazor میخواهید | ✅ |
مهاجرت از C# به گولنگ
شباهتها (آسان)
- هر دو Statically typed
- Structها مشابه
- Interfaceها (با تفاوت)
تفاوتها (نیاز به یادگیری)
- بدون Inheritance → Composition
- بدون Exceptions → Error returns
- بدون LINQ → Manual loops یا Generics
- Implicit interfaces در گولنگ
نکات مهاجرت
- با یک سرویس کوچک شروع کنید
- از Gin استفاده کنید - مشابه ASP.NET
- Error handling یاد بگیرید - مهم!
- Goroutines را درک کنید - متفاوت از async/await
نتیجهگیری
| جنبه | برنده |
|---|---|
| سادگی | گولنگ |
| ویژگیهای زبان | C# |
| سرعت | تقریباً برابر |
| همزمانی ساده | گولنگ |
| اکوسیستم Enterprise | C# |
| اکوسیستم Cloud | گولنگ |
| Gaming | C# |
| DevOps | گولنگ |
| بازار کار (تعداد) | C# |
| بازار کار (رشد) | گولنگ |
خلاصه:
- گولنگ: برای Cloud-native، میکروسرویسها و DevOps
- C#: برای Enterprise، Gaming و اکوسیستم مایکروسافت
هر دو زبان عالی و مدرن هستند. انتخاب به نیازهای پروژه و تیم شما بستگی دارد.